BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Khamis, 7 Jun 2012

Cuti @ Tasik Beris dan Bukit Bendera

Ketika cuti persekolahan ni, ramai betul rancang nak bercuti bersama family. Dan tak kurang hebatnya nak bercuti sampai ke luar negara...um..memang hebat tu. Tapi pada percutian keluarga kali ini, saya sendiri mencadangkan kepada keluarga saya untuk bercuti dalam negeri sahaja. Lagipun tak adalah bajet keluar banyak sangat dan sudah tentu banyak lagi tempat menarik dalam Malaysia ni tak habis teroka lagi. Kalau tak habis teroka macamana kita nak story lebih2 kat org luar tentang kelebihan negara Malaysia kan. 

Ladang Anggur Tasik Beris Kedah

Anyway, dah 1 minggu lebih baru decide nak p bercuti,  memadailah bercuti di negeri sendiri iaitu Kedah yang dicintai. Tasik Beris yang terletak di Sik, Kedah ni memang sesuai untuk aktiviti bersama keluarga, sebab apa? kat sini boleh la tengok buah anggur dan ladangnya yang terletak bersebelahan dengan Tasik Beris. Sebenarnya saya pernah posting story pasal Tasik Beris dulu. Kiranya ini adalah percutian di Tasik Beris untuk kali yang kedua. Ha...nak habaq betapa syok p tempat ni. berbaloi sebab dapat beli buah anggur tu...hee...


Sampai sahaja terus snap gambar...tengok la tempat ni penuh dengan kereta dari merata tempat....walaupun tempat ni macam di hujung dunia nak sampainya tapi ramai orang tak terhingga . (Time cuti sekolah je la)











Semua yang berkaitan anggur dijadikan produk. Kat sini ada jual sabun anggur, lotion anggur, shower anggur (ada nama lebih komersial la), jangan tak tau sampaikan payung, baju, keychain pun branding Tasik Beris Lake Vineyard. Gambar di atas ni karipap kentang tapi ada juga letak buah anggur. Macamana tu rasa dia?...nak tau datang la sini, cuba sendiri kan...





Bukit Bendera, Penang
Pada esok harinya pula, kami menyambung percutian ke Bukit Bendera, Penang. Bersama-sama dua orang sepupu yang tinggal di kampung. Kebetulan mereka pun tak kemana. Tapi satu hal nak naik Bukit Bendera ni. Nak kena tunjukkan ic, kalau tak, kene bayar harga foreigner RM30 per head (pergi dan balik). Setelah kumpul ke semua ic dapatlah harga RM8.00 bagi dewasa dan RM4.00 bagi kanak-kanak. Beraturnya sikit punya panjang, walaupun hari itu merupakan hari kerja iaitu hari Isnin. Macam nak pengsan rasa. Cuaca pula cantik dengan panas teriknya. Bersesak dengan orang ramai lagi. Dah dapat tiket satu hal pula kena beratur untuk naik train ke puncak bukit. Pun sama rasa percutian tidak bermakna...huhu. Tapi kebetulan pula, tengah dok orang ramai tu boleh plak jumpa kawan abah dan mama yang tinggal kat Melaka. Ish2 kecik nyer dunia. Sebesar-besar Malaysia ni kat Penang jugak jumpanya. Akibat terlalu crowded sangat kawan abah dan mama pun balik dulu...dah tak sanggup tunggu agaknya. Lepas tu nak jadikan cerita... jumpa pula dengan Pak Ndak (adik abah) bersama isterinya dan 3 org anak saudara depa. Ish2, terasa lah happy sket daripada tadi dok muka tensen beli tiket punya ramai. Disebabkan keadaan nak naik train ramai sangat orang, maka tak sempat nak rakamkan aksi muka tenuk dok tunggu beli tiket tu. Apapun kami enjoy je. 







2 comments:

Zura berkata...

salam perkenalan,

akak tk tau plk kt kedah ada ladang anggur, wajib diterjah nih... thanks for sharing yerk dik...

Unknown berkata...

ada kak...tempat sesuai untuk aktiviti keluarga...mai cek mai ke negeri Kedah...