BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Isnin, 31 Januari 2011

Isnin di sekolah...

Hari isnin pagi ini di sekolah rasa agak serabut sedikit. Memandangkan hari ini cuti persekolahan maka, panitia BM sebulat suara mengadakan bengkel ICT untuk subjek BM bertempat di bilik Muzik (Makmal Bahasa) pada jam 9 pagi hingga 12 tengahari. Dikesempatan itu jugalah, aku memanggil pelajar datang membantu serba sedikit untuk keceriaan kelas pada pukul 12 tgh selepas tamat bengkel ICT nanti. Mesej punya mesej...plan punya plan...alih-alih hanya 4 orang sahaja pelajar yang boleh datang membantu. Apa-apa aje la anak-anakku, janji ada yang datang...kelas korang jugak... Walaubagaimanapun terima kasih kepada Shahrul Fitri dan Rohaida yang datang bersama rakan-rakan mereka dari kelas 2Cemerlang (budak kelas lain pulak membantu...ish...ish...ish)

Bengkel ICT ini adalah untuk setiap guru memiliki bahan ICT untuk P&P bagi subjek BM. Beberapa guru senior (veteran) kelihatan buntu menghasilkan bahan mereka. Nama pun bengkel, oleh itu beberapa bantuan, tip dan panduan diberi untuk meningkatkan kefahaman setiap guru...Pembelajaran ketika di UPSI tidak akan kami sia-siakan. Aku dan rakan seangkatan posting iaitu Hanim hanya tinggal 80% sahaja lagi. Cuma perlu harmonikan utk touch up akhir. Alhamdulillah.

Masa yang terakhir, kami bersembang-sembang berkaitan hal-hal peribadi, perancangan dan masa depan...aduh isu kawin lagi (tapi tak pe, sesuai dengan peringkat umur seperti aku...haha). Mengikut perancangan, Hanim akan bertunang pada Mei/Jun ini dan melangsungkan perkahwinan pada Ogos ini. Akhirnya aku bertanyakan Hanim, apakah perancangan korang berdua pada masa depan (dari segi asset terutamanya) dan aku betul2 teruja dengan jawapan Hanim bahawa bakal tunangnya telah memiliki sebuah rumah berharga RM200 ribu pada umur 25 tahun pada Disember 2010 tahun lepas. WOW! Menarik! Gambar yang ditunjukkan ketika itu adalah sebuah rumah teres 2 Tingkat yang cantik area Semenyih...eksklusive... kawasan bandar dan berdekatan dengan shopping komplex...viewside taman permainan kanak-kanak yang luas dan menghijau. Yang penting siap decorate halaman rumah sekali. Sweet sangat taman tu walau tanah tak besar mana.
Namun apa yang dilihat kesungguhan dan keyakinan, bakal tunang Hanim ni adalah lelaki yang bijak dan sanggup mempertaruhkan separuh gaji bertaraf ijazahnya untuk memiliki sebuah rumah hak milik sendiri. Ini merupakan agenda perancangan masa hadapannya. Bagus!!!

Membuat keputusan bukanlah satu perkara yang mudah dan ia amat rumit. Tambahan pula cos ini melibatkan ratusan ribu ringgit. Yer la hal ini perlu la diambil kira tanggungan pendapatan bulanannya...yang pasti mereka berdua MAMPU...Dimana ada kemahuan disitu ada jalan dan kalau hendak seribu daya...tak nak seribulah dalihnya. Aku salute sama bakal tunang kau Hanim. Semoga kamu berdua bahagia mengemudi bahtera yang bakal kamu berdua bina. Insyallah...

Memiliki rumah???? Em...agaknya bila plak giliran aku....

0 comments: