BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Rabu, 5 September 2012

ZORRO is my cat blind suddenly (Kucing saya buta tiba-tiba)

Recently, few days ago me and my family was awakened by my cat sudden blindness. We dont know why....its happen suddenly...and we are so sad on that situation. I have no idea about Zorro...why was this happen to him. His pupils have been huge lately, even when he's in the sun or lots of light. His eyes also seem to be a bit hazy and no longer jet black pupils. Now, he was BLIND!!!
At the same time we have to sent the only boy of our sibling's, IDIN to go to the bus station after long time for two weeks celebrating Hari Raya. Ya...i cant accept this because Zorro was blind on Merdeka's Day. Adik and Angah was crying on that time and i have decided to stay at home to waiting Zorro.

Peringkat permulaan sebelum mata kucing saya buta


Kebetulan pula hari cuti, Jumaat, Sabtu dan Ahad. Agak lama menunggu sebelum bawa jumpa veterinar. Past 3 days, vet cakap mata Zorro ni disebabkan oleh Herpesvirus (HFV-1). Memang sedey la...tak tau pulak macamana bley kene virus ni. Saya pun ada juga buat research sket pasal mata kucing ni. Sometimes kucing bley kene hypertension, diabetes, buah pinggang dan banyak lagi...Seumur hidup saya, saya tak pernah bela kucing yang boleh buta secara tiba-tiba macam ni. Memang baru bagi saya. Then bila buat google search, masalah ini memang jarang berlaku dan rata-rata kat oversea tu ada la. Tak tau pulak kalau ada masalah kucing buta tiba-tiba seperti kes zorro ni orang tak share mcm saya.
Anak mata Zorro mengembang
walaupun di dalam cahaya lampu

Akhir- anak mata Zorro mula menjadi merah

Kadang-kadang saya pun pelik juga... Macamana la kucing pun boleh kene hypertension ni????


Faktor-Faktor Hypertension pada Kucing:
Hypertension is damaging to the body. The effects are most serious in certain vulnerable organs:

Eyes - mata
Pendarahan ke dalam mata dan perubahan retina seperti bengkak boleh terjadi dan ini boleh mengakibatkan kerosakan pada penglihatan kucing secara permanent. Dalam beberapa kes,pendarahan di dalam mata boleh dilihat tanpa penggunaan peralatan veterinari khas .

Brain and nervous system - otak dan nerv sistem
Pendarahan pada bahagian badan ini boleh menyebabkan tanda-tanda neurologi seperti kelakuan ganjil, jalan seperti mabuk, perampasan, demensia dan koma.

Heart - jantung
Sepanjang masa, otot pada salah satu daripada ruang salur jantung (ventrikel kiri) menjadi menebal, ketika jantung perlu bekerja lebih keras untuk mengepam darah apabila terdapat tekanan darah tinggi. Dalam kes-kes yang lain, ini boleh membawa kepada kegagalan jantung kongestif. Kucing-kucing terjejas boleh menunjukkan tanda-tanda sesak nafas dan kelesuan.

Kidneys - Buah pinggang
Sepanjang masa, tekanan darah tinggi boleh merosakkan buah pinggang dan mungkin meningkatkan risiko kegagalan buah pinggang. Tekanan darah tinggi mungkin membuatkan kegagalan renal.



Kat bawah ni nak share sket apa yang saya dapat daripada google search:
Untreated Feline Hypertension
This is by far the greatest cause of "sudden blindness" seen by veterinarians. Hypertension often accompanies diabetes, hyperthroidism, and kidney disease, and cats with any of those conditions should be monitored closely by a veterinarian for evidence of hypertension. There are few early symptoms to watch for at home, but red flags include dilated pupils which do not respond to light, and the appearance of blood in the eye chamber


Dan ayat terakhir tu red flags: Mata Zorro memang dah tak respon pada cahaya, mata dia tak kembang atau tak mengecil langsung, dan dia kelihatan ada pendarahan dalam bebola matanya...

Sebagai seorang penggemar kucing dan pemilik kepada 4 ekor kucing yang lain, saya harus sabar dengan kerenah kucing-kucing ini terutama kucing seperti Zorro yang buta...byk perlu saya lakukan kepadanya. Kalau fikirkan karenah mereka yang kerap membuang najis, makan berselerak, mencakar barangan dan perabot tu semua akan membuatkan kita rasa benci untuk membela kucing. Tapi kita perlu ikut Sunnah Nabi SAW dan contoh teladan sahabatnya Abu Hurairah. Tambahan pula membela kucing sebagai terapi jiwa kita.  Sukar memang YA...tapi sabar perlu meranapkan kesukaran untuk kita sayang kepada binatang dan haiwan. Kerana mereka pun makhluk Allah juga yang berkongsi tempat tinggal di dunia seperti manusia.

Perkara macam ni mengingatkan saya kepada kehidupan sebagai manusia iaitu khalifah di muka bumi Allah. Kucing masih ada deria lain seperti pendengaran yang tajam, misai dan bulu keningnya sebagai tongkat pemandu arah. Dia tak perlu menjalani kehidupan kita yang sangat complicated tambahan pula berdepan dengan manusia yang pelbagai ragam. Tetapi manusia, bagaimana kalau Allah tarik nikmat penglihatan secara tiba-tiba..? Adakah manusia boleh kental seperti seekor kucing juga?