BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Rabu, 15 Ogos 2012

Amanahkah SAYA?

Perkataan SAYA pada tajuk diatas merujuk kepada kita,

Tidak semua manusia dalam dunia ini mampu untuk bersikap jujur dan amanah dalam melakukan pekerjaannya. Oleh itulah, amalan rasuah kini berleluasa bukan hanya dari golongan bawahan malah, golongan atasan juga banyaknya makan rasuah. Terdetik juga hati, sudah kaya lagi kaya. Dan manusia tidak pernah cukup dengan apa yang telah mereka ada. Tidak pernah rasa kekayaan itu sebenarnya datang dari Allah yang Maha Pemurah. Kadang-kala kita dah biasa dengan budaya sehingga kita tidak sedar, kita sudah pun terjerumus dengan rasuah. 

Saya pernah teringatkan kisah lama seorang rakan saya pernah praktikal di sebuah tempat, dan menjadi kebiasaan pensyarah akan datang untuk membuat pemerhatian ketika latihan industri dilakukan, namun, permintaan pensyarah itu memadailah membuat observation di kedai kopi saja. Walaupun ia bukan dalam bentuk duit, pada saya biarlah dia yang membuat penilaian sendiri. Dan saya siapa untuk meletakkan hukum. Tepuklah dada dan tanyalah iman. Saya mohon Allah menjauhkan saya dari perkara terkutuk itu. Amin.

Saya mengimbas kembali detik-detik ketika saya di amanahkan untuk memegang jawatan di sekolah. Saya bersyukur kerana mempunyai rakan sekerja dan majikan yang ambil berat terhadap permasalahan saya dan sanggup menolong saat-saat genting. Saya sangka rakan sekerja saya ini ikhlas membantu, sebaliknya dia berhasrat meminta soalan peperiksaan Percubaan dari saya sebelum tarikh peperiksaan bermula. Sememangnya saya ada hak untuk memberi. Namun, saya ingatkan diri dan muhasabah kembali hadis nabi yang berbunyi:

“Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Tanda-tanda orang munafik ada tiga perkara, iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia mungkiri dan apabila diberi amanah dia mengkhianati” (Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Nasaie dan Ahmad Ibnu Hambal).

Nauzubillah...


Saya rela jika saya dibenci oleh majikan mahupun rakan sekerja sekalipun, asalkan amanah ini saya jaga. Insyallah...Mudah-mudahan....Alhamdulillah Allah mengilhamkan sepotong ayat Al-Quran ketika itu, dan saya sampaikan maksud kepadanya, mudah-mudahan dia memahami

Al-Quran menyatakan kata amanah dalam enam ayat. Allah Swt. berfirman:

إِنَّا عَرَضْنَا اْلأَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَاْلأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا اْلإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً

Sesungguhnya Kami telah menyampaikan amanah kepada langit, bumi, dan gunung-gunung; semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya. Dipikullah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh. (QS al-Ahzâb [33]: 72).


Oleh itu, kita sebagai pemegang amanah haruslah sentiasa €mengingatkan diri sendiri dan diri orang lain tentang kepentingan menjaga amanah yang telah dipertanggungjawabkan. Di sisi kanan setia memerhatikan amalan g an y g y dan kiri kita sentiasa ada malaikatkebaikan dan kejahatan kita tanpa leka sebagai bukti amalan kita dihadapan Allah nanti. Di samping itu, Allah juga sentiasa memerhatikan kita setiap masa.

Saya pun hanyalah manusia biasa yang sentiasa melakukan kesalahan. Maka, perkara terbaik adalah memohon munajat dan bertaubatl di atas segala kesalahan dan dosa lampau yang telah kita lakukan...Wallahuallam.









Pak Teh dan Tok......pergi selamanya


Pada bulan April 2012 yang lalu saya telah dikhabarkan berita kehilangan dua orang keluarga rapat sebelah ayah saya iaitu adik ayah yang saya panggil Pak Teh dan Ibu kepada ayah saya yang saya panggil Tok. Selepas pak Teh didapati sakit kencing manis, Pak Teh meninggal dunia. Pak teh bukan la orang yang senang-senang, ketiadaan Pak Teh pula amat dirasai oleh dua orang anaknya dan seorang isteri yang tidak bekerja.  Syahdu juga mengenangkan anak bongsunya ketika itu. Yerlah...masih bersekolah di tingkatan 1. Syukurlah dia masih mempunyai abang yang berumur 19 tahun, sekurang-kurangnya ada tempat untuk bergantung.  Aku menjadikan ini sebagai iktibar kepada diri aku sendiri untuk lebih bersyukur dengan nikmat yang telah Allah berikan. Dan menjadikan aku lebih faham dimana kedudukan anak-anak yatim yang perlu kita muliakan.

Nabi junjungan pernah bersabda, kalau seseorang itu berjumpa anak yatim kemudian dengan hati yang ikhlas dia menyapu tangan pada kepala anak yatim, perbuatan itu sangat-sangat disukai Allah.  Ini menunjukkan betapa kita disuruh mengasihi anak yatim. Mengusap kepala dengan niat sahaja sudah dimuliakan Allah apalagi melindungi mereka.


Namun, selang seminggu selepas ketiadaan Pak teh, Tok pula pergi.


Begitulah kehidupan ini, kita di dunia ini hanya sekejap sahaja. Kita dihantar oleh Allah untuk menjadi Khalifahnya, untuk beriman dan bertakwa kepadanya, namun, alangkah malunya untuk menghadapi Allah sekiranya kita tidak menunaikan amanah dan tanggungjawab yang telah diberikan kepada kita

Dalam kitabnya Zadul Ma’ad Allamah Al-Majlisi berkata: Hendaknya yang hidup tidak melupakan orang-orang yang telah meninggal, kerana mereka sangat terbatas untuk memperoleh amal yang baik. Mereka mengharap dan mengintip kebaikan dari anak-anaknya, kerabat, dan saudara-saudaranya yang beriman. Khususnya doa-doa mereka dalam solat-soat malam mereka, sesudah solat-solat fardhu, dan doa-doa mereka di kuburan-kuburan suci. Hendaknya seorang anak mendoakan ayah dan ibunya lebih banyak daripada terhadap orang lain, dan beramal kebajikan untuk mereka.

Ahad, 5 Ogos 2012

@Cameron Highland Malaysia

Jalan jem. Weekend mmg selalu ramai orang ke Cameron Highland...hai jelesnye sapa yang p tiap-tiap hari.
Walaupun jem...tapi bila dok di atas rasa berbaloi punyer...yang penting kene sabar.
Tanaman memang subur

Singgah MARDI cameron highland sat... jangan lupa makan aiskrim strawbery dia...sedap sungguh...tak cukup beli satu rasanya...






















Hotel di Cameron Highland


Hotel di Cameron Highland

Hotel di Cameron Highland


Hotel di Cameron Highland

Hotel di Cameron Highland



Jangan lupa singgah Pasar. Macam-macam ada.

Jangan lupa singgah Pasar. Banyak pilihan sayur yang segar bugar

Jalan jem lagi


Bincang jap...

Pastu...balik la....