BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Isnin, 30 Januari 2012

Catan dari lesson yang lepas

Guru menunjukkan teknik melukis yang betul dan penggunaan warna air yang sesuai dengan permandangan yang dipilih

Langkah pertama...guru menunjukkan kaedah melukis daripada gambar yang dipilih...Maaf la...gambar ini di snap di atas layar LCD...agak kabur sedikit.

Sebenarnya ada beberapa langkah lagi sebelum memulakan catan. Anda boleh mulakan dengan lukisan yang ringkas tetapi menarik. Tidak perlu crowded dan complicated. Apabila menggunakan warna air, ia tidak dipanggil lukisan lagi...Langkah ini adalah langkah untuk menghasilkan catan cat air.


Sebenarnya ada satu tip yang perlu kita pegang apabila kita hendak mencatan. Kita perlulah mewarnakan pada bahagian latar dahulu sebelum mewarnakan kawasan hadapan. Ini mengelakkan daripada lukisan menjadi kotor dan bercampur dengan warna-warna lain.


Mungkin anda boleh menggunakan ilham melalui kombinasi warna-warna ini untuk menghasilkan karya anda kelak.

Rabu, 25 Januari 2012

Menyanyilah lalala

Suka la dengan rentak lagu baru Ella ni. Tapi lirik dia macam sedih je...kalau mood happy layan je irama dia...jangan hayati lirik dia...hehe...apapun layan jer...

Senilagu: Taja MUH
Senikata: Tun Teja Hakcipta Senilagu & Senikata: Taja Archive Publishing.

Di sebalik sejuta bayangan wajah
Tiada satu mampu ku lihat
Bagai debu yang berterbangan sekelip hilang

Tersembunyi tangisan dalam ketawa
Menagih kasih tanpa cinta
Bagai lagu tanpa irama
Pincanglah asmara

Tercipta nada, laguku menghibur hati yang resah
Menyusun kata, laguku memujuk hati yang resah
Menyanyilah lalalala… lalalaa…

Ku mencari jawapan dan kepastian
Tak ingin lagi bersendiri,
Agar tiada sepi hati mekar mewangi


Tersembunyi tangisan dalam ketawa
Menagih kasih tanpa cinta
Bagai lagu tanpa irama
Pincanglah asmara

Tercipta nada, laguku menghibur hati yang resah
Menyusun kata, laguku memujuk hati yang resah
Menyanyilah lalalala… lalalaa…

Ku dambakan kehangatan
Belaian mu oh.. cinta
Kaku jasad, tak bernyawa

Di sebalik berjuta bayangan
Namun tak ku lihat
Mencari kasih dan cinta
Bersatu dalam irama

Tercipta nada, laguku menghibur hati yang resah
Menyusun kata, laguku memujuk hati yang resah
Menyanyilah lalalala… lalalaa…

Isnin, 23 Januari 2012

Tok & Tok Wan Sakit

Musim perayaan seperti tahun baru cina ini adalah musim untuk pulang ke kampung menziarah atuk atau nenek serta kaum keluarga...mengingat kepada tok (iaitu nenek, merupakan panggilan dikebanyakan kawasan utara)sebelah abah dan tok wan (iaitu atok) sebelah mak sahaja yang tinggal. Maka kami sekeluarga pulang menziarahi mereka walaupun berlainan hari.

melihatkan susuk tubuh tok yang kurus dan tidak mampu untuk bergerak hati ini cukup sayu dan menginsafkan diri. Melihatkan tok yang kelihatan tidak terurus, apakan daya, tok hanya tinggal dengan seorang bapa saudara yang masih belum kahwin walaupun bapa saudara saya berusia hampir mencecah setengah abad. Sememangnya kami tinggal berjauhan diantara negeri, namun ia tidak menghalang untuk kami sekeluarga kerap melawat tok di sisa-sisa usianya yang tinggal. Kami sekeluarga bertungkus lumus mengemaskan tempat tidurnya, membersihkan dirinya, menyuapkan makanan dan sebagainya. Mengenangkan tok, tok dahulunya melahirkan anak yang ramai hampir 12 orang. Manakala abah pula tidak tinggal dengan ibunya sejak dari kecil. Namun, ada yang telah meninggal dunia dan yang tinggal 7 orang. Itulah nasib seorang ibu, mungkin kalau takdirnya baik, kesemua anaknya datang bergilir-gilir menjaganya, tapi begitulah sebaliknya. Kesian memandang dirinya terlantar di atas katil dan tidak berupaya bercakap mahupun bergerak, manakala hubungannya dengan Allah terputus. Dalam situasi ini anak-anaknya lah perlu memainkan peranan penting untuk mewudukkannya, menyediakan tempat solat dan sebagainya. Saya teringatkan kata-kata Ustaz Don dalam rancangan TV 30 Minit Ustaz Don, salah satu hikmah kita sebagai anak berbakti dan membantu ibu bapa ketika sakit ialah Berkhidmat kepada kedua ibu bapa akan meluaskan rezeki anak dan Allah akan melanjutkan usianya. Anak yang dimaksudkan itu adalah kami sebagai cucu...Moga-moga segala teladan yang ditunjukkan oleh kedua ibu bapa kami dapat memberikan kami kekuatan untuk berbuat perkara yang lebih baik kepada kedua ibubapa daripada apa yang mereka lakukan...Insyallah...mudah-mudahan Allah beri kepada kami kekuatan itu....Oleh itu disini saya ingin berkongsi petikan yang saya ambil dari salah satu website yang saya sendiri pun tak ingat iaitu Hikmah Berbakti Kepada Kedua Ibu Bapa:

a. Berkhidmat kepada kedua ibu bapa adalah lebih utama daripada keluar berjihad pada jalan Allah.

b. Memberi Khidmat kepada kedua ibu bapa pahalanya adalah menyamai pahala orang yang mengerjakan haji, umrah dan jihad.

c. Berkhidmat kepada kedua ibu bapa akan meluaskan rezeki anak dan Allah akan melanjutkan usianya.

d. Memandang kepada kedua ibu bapa dengan penuh rasa cinta dan kasih sayang, pahalanya sama dengan orang yang mengerjakan haji.

e. Syurga yang kita impikan terletak dibawah telapak kaki ibu, dengan keredhoaan ibu barulah kita boleh menjejaki syurga Allah.

f. Kegembiran ibu bapa seiring dengan kegembiraan Allah sedang kemarahan keduanya adalah seiring dengan kemurkaan Allah.

g. Berkhidmat kepada kedua ibu bapa adalah amalan yang paling mulia sekali diantara ibadah-ibadah yang lain.


Kemudian, saya ingatkan tok wan yang berada di kampung, dia masih kuat lagi tapi kadang-kadang lupa. Tok Wan dah pun mencecah 80 tahun dan mungkin lebih. Kerana itu kesabaran perlu ada untuk menjaga dan menguruskan mereka. Allah sentiasa menguji hambanya untuk melihat keimanan kita kepadaNya. Picture tokwan ketika berehat diatas sofa sewaktu kenduri kahwin Abg Ngah pada 28 Januari 2012


Anyway kepada abg ngah dan wife dia, Sue...Selamat pengantin baru, semoga berkekalan hingga ke Syurga kelak...serba merah kak ngah! sesuai...hehe


Walaupun tok wan masih boleh berjalan, tapi pergerakannya sangat perlahan. Ibarat menekan slow motion pada remote control video, langkahnya pula boleh diukur dengan hanya jarak 3 cm sahaja. Tetapi alhamdulillah jika dibandingkan dengan tok, Tok wan masih boleh bercakap walaupun kurang jelas. Tok Wan masih boleh makan sendiri, walaupun pergerakannya sangat-sangat perlahan. Kepulangan ke kampung kali ini dah tak seperti dulu lagi, kalau dulu tok dan tok wan ada, tok wan selalu naik motor bawak cucu-cucunya ke kedai. Tok pula akan sembang sakan jelas terpancar di wajahnya kegembiraan bila berkumpul ramai-ramai dengan Mak Chaq, Mak Lang, Pak su dan lain-lain. Dengar juga celoteh tok yang memang seorang yang suka bercakap. Tapi kini tidak seperti dulu lagi, rumah tok dah kosong dan usang, Tok wan pun dah sangat tua dan tak larat....saya menginsafi segalanya, bagaimana pula dengan kehidupan kita pada masa yang mendatang? ketika kita tua sebaya umur Tok Wan? Adakah anak-anak sudi menjaga dan membela kita? Dimana anak-anak ketika kita memerlukan mereka ketika kita tidak berdaya berbuat apa-apa? Dimana pula mereka meletakkan kita? Adakah dirumah orang tua? atau dibiarkan seorang diri? Jauh di sudut hati ini terus berdoa kalau dipanjangkan umur biarlah kita sihat dalam keimanan kita kepada Allah dan moga-moga Allah memberikan kekuatan dan juga kukuhkan keimanan ketika itu. Wallahualam....

Dalam kesedihanan ini saya pula dikhabarkan berita yang membahagiakan iaitu cousin saya bakal mengerjakan umrah, alhamdulillah...

Ketika perkahwinan angah Wani di Alor Setar...Sungguh memenatkan kerana berkejaran ke sana dan ke sini namun meriah sekali.

Bertuahnya angah...baru saja diberitakan dengan perkhabaran bahawa dia telah mengandung, kali ini diberitakan pula dia bakal menunaikan umrah tidak lama lagi bersama-sama dengan suami tercinta beserta kedua ibu bapa mertuanya. Aduh, sungguh bahagia aku mendengar. Kalau nak dikira-kira cozin saya ni bukan lah dari kategori orang berada. Alhamdullilah rezeki mereka suami isteri. Suaminya pula banyak membantu dan berkorban dari segala segi. Berbaloilah dengan kehidupanya yang sebelum ini penuh dengan cabaran dan dugaan. Kisah perkahwinan dan kehidupanya yang sedih bila saya kenangkan dan akhirnya semua telah berakhir dengan kedamaian dan kebahagiaan. Allah itu Maha Adil, Dia telah membayarnya kembali dengan apa yang mereka kecapi seperti ini. Alahamdulillah....semoga hidup dia dan keluarga bahagia hingga ke Syurga Allah...dan mendoakan kesejahteraan dan kesihatan Tok Wan...amin.

Selasa, 3 Januari 2012

Durian dan handbag...

Malam dah hampir ke pagi. Tapi kenapa mata ni tak mau tidur. Macam- macam bermain difikiran. Mungkin terlampau fikirkan kerja. Baru aku teringat yang aku minum white cofee sebelum tidur tadi. Patut la mata ni tak pejam walaupun hakikatnya penat sangat. Sekolah pula dah buka kembali. Subjek yang baru ajar pada tahun ini terpaksa ulangkaji terlebih dahulu. Kali ni diberikan kepercayaan untuk menjadi penyelaras spm. Tak pasti lagi macamana tugas itu terlaksana nanti. Tak pasti juga samada mampu atau pun tidak untuk hadapinya. Kini 2012 memberi seribu persoalan dalam diri....harapnya dapat memberi jawapan sejauh mana kemampuan diri.

..................................................DURIAN.................................................


Bercerita pula mengenai durian. Bau durian kadang-kadang kurang menyenangkan bagi sesetengah individu, contohnya macam adik lelaki aku dia sangat tidak menggemari malah dah macam elergik lagi bila baunya. Tetapi, apabila penggemar durian memakannya, mungkin boleh sampai menjilat tangan dan pasti ada yang terbawa-bawa kedalam mimpi. Bagi aku pula, durian itu ibarat macam buah epal, buah limau, buah mangga, aku pasti mesti ada juga penggemar durian yang tak setuju dengan pendapat aku tu. Yer la, durian kan ada kelasnya, malah telah dikategorikan mengikut gred serta mahal-mahal juga, yang mana buahnya ada rasanya yang tersendiri dan tak boleh di describe kecuali anda perlu makan dan rasai sendiri. Kalau ada orang yang bertanya aku samada aku suka makan durian ataupun tidak? Aku akan menjawab “makan tu memanglah makan, tapi tak da la suka sangat”. Jenis family aku ni pulak, boleh dikategorikan rajin membeli durian, tak kiralah musim durian ataupun bukan. Dan yang rajin membelinya adalah abah aku sebab abah aku ni jenis teramat suka makan durian, ibarat dah macam ketagih lagi. Tak tau la kenapa, tetapi, pada musim durian tu pasti dalam sebulan akan beli jugak. Kalau bukan musim pun beli inikan pulak musim durian, betapa terbuktinya penangan durian dalam kehidupan family aku. Yang peliknya, hanya abah dan mama aje yang sanggup makan dan habiskan durian-durian tu.... Paling tak tahan, abah akan membeli durian sehingga 5 ke 6 biji, bayangkanlah dua orang cuba habiskan buah tu camna. Hehe....tipu la pulak kan hanya mak ayah aku boleh menghabiskan kesemuanya sekali...


kadang-kadang kami akan masak bubur durian, pekena pula dengan roti jala...dan bila buat banyak kami berikanlah kepada jiran-jiran. Kesian juga pada mereka yang kadang-kadang terhidu aja baunya. Setakat bau durian dalam rumah 3-4 hari tu adalah perkara biasa aje. Aku pun makan la jugak setakat seulas dua. Kesian plak mak ayah aku beli. Yang pasti bagi aku, aku masih boleh makan durian, tapi cukuplah setakat setahun sekali, makan banyak sangat pun tak elok untuk kesihatan....

...............................................HANDBAG.................................................




Itu kisah durian, ini pula kisah shopping hujung tahun. Year End Sale la katakan. Al kisahnya, aku pergi shopping di salah sebuah shopping kompleks yang terkemuka di daerah utara. Aku terkesima dengan diskaun yang cukup membuatkan aku jadi rambang mata seketika. Mana taknya, ada yang sampai 70% diskaunnya. Aku ni bukanlah jenis kaki shopping. Setahun sekali sahaja aku berperangai seperti ini. Aku dah mula meninjau-ninjau mencari handbag yang mungkin berkenan dihati.

Lama juga masa berlalu, akhirnya, aku tergapailah sebuah handbag Guess yang sangat cantik dengan diskaun 30% less. Kebetulan pula, hanya tinggal satu sahaja lagi. Hai la.... nasib aku yang bakal memilikinya. Hehe...sedang berangan pula ketika itu...sambil mencuba-cuba dihadapan cermin. Melihatkan harga, aku dah mula resah hati pada mulanya. Memandangkan cantik sangat dan sesuai dengan aku (terasa begitu serasi sekali...hehe) maka, aku sanggup berkorban cuba sedaya upaya untuk membelinya. Nasib baik duit sangat mencukupi.

Kelihatan seorang wanita yang berumur 35 tahun berlegar di kawasan tersebut mula memandang-mandang kearah handbag yang sedang aku kilir itu. Sambil berbisik-bisik dengan rakannya yang seorangm lagi, dia seolah-olah berminat dengan handbag yang aku pegang. Suaminya mengekori sahaja kemana wanita itu dan kawannya pergi, mungkin bersiap sedia untuk membayar barang-barang yang bakal dipilih oleh isterinya kot. Ah...lantaklah... Agaknya kalau aku letak sekejap kat atas rak tu, mesti wanita itu akan mengambilnya. Ketika seorang pekerja membuka bil, wanita tersebut berada disebelah aku sambil bersembang dengan rakannya bertujuan agar aku turut mendengarnya juga.

“ Tu tadi aku kata handbag tu cantik, tapi takpala dapat kat dia jugak”

Sambil mata mengerling ke arah handbag tersebut dengan senyuman bermakna pada aku. Maka dengan senyuman aku pun membalas kembali.

“tu la, ada pun satu ni aja”

“Tapi handbag ni orang cepat bosan no...”

Wanita itu cuba menyedapkan hati. Aku hanya menggangguk sahaja seolah-olah setuju. Tak mengapalah, janji aku mengambil beg itu pun bukan dalam keadaan berebut-rebut dengan sesiapa. Lagipun handbag je kot...

Barisan sungguh panjang di kaunter bayaran. Ramai sungguh manusia yang bershopping. Dah sedia maklum, aku faham benar kerana kebanyakan rakyat Malaysia ni ada yang membuat persiapan membeli barangan sekolah disaat akhir. Ketika membayar di kaunter, kelihatan husband kepada wanita tadi beratur jauh dihadapan berbanding aku untuk membayar barang yang dibeli.

Setiba giliran aku untuk membayar, pekerja dikaunter bayaran mendapati handbag yang tertera pada resit yang baru sahaja aku beri padanya telah tiada. Yang ada hanya handbag yang bukan pilihan aku tadi. Pastinya aku tidak berminat dengan design itu. Harganya pula jauh berbeza walaupun jenamanya sama. Kaunter itu terhenti seketika sementara seorang pekerja kelihatan tergesa-gesa mencari sesuatu. Aku mula tak sedap hati. Kemudian pekerja itu bertanya aku kembali untuk kepastian handbag yang ditinggalkan itu... akhirnya aku dah syak, wanita tadi bersama suaminya telah mengambil handbag yang salah, atau dalam erti kata yang lain SENGAJA mengambil barang yang salah. Ishhhhhhhhhhhhh... Kotor sungguh cara perempuan tu berbelanja, tak sangka ada manusia yang sanggup berperangai buruk demi mencapai kepentingan diri seperti ini! Dalam hati, aku dah mula sumpah seranah, tapi masih mengawal emosi. Akupun tak mau memalukan diri kecoh-kecoh dikaunter bayaran. Bukan rezeki aku agaknya untuk memiliki handbag tu. Waduh...kempunanlah aku untuk memiliki handbag tersebut... Geram sungguh....huuuuuh!

Teringat pesan seorang ustaz, kita jangan ambil hak orang yang telah dibooking...hukum dia HARAM!!!...macam tunangan orang, isteri/suami orang, takpalah dia tuju pada manusia, tapi bagi aku, konsep dia sama je, walau hanya pada barangan pun...

aku kempunan sangat sampai cari kat catalog. Tapi tak jumpa...ciri-ciri tu ada la skeeeet seperti gambar diatas walaupun warna dia tak sama langsung...

Apakan dayaku...aku hanya mampu menyentuhnya sahaja. Emmmm......Tapi tak pa la.... Asalkan aku tidak perlu membayar resit tersebut mahupun terpaksa membayar handbag yang ditinggalkan wanita itu sudah memadai bagi aku. Lalu aku pun beredar dengan perasaan yang cukup hampa dan sangat sedih sekali. Akhirnya selamat jua duit aku dari bershopping Year End Sale kali ini.....huuuuuuu~ Lagipun handbag je kot...mana tau. nextime punya keluaran boleh dapat lebih cantik lagi...(nada nak sedapkan hati)