BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Sabtu, 31 Disember 2011

Sudah 2012 la....

Saya masih lagi diambang tahun 2011...sedangkan masa telah berlalu menunjukkan saya sebenarnya didalam tahun 2012...huh! makin berganjak lagi usia. Namun begitu, kepada semua saya ingin mengucapkan Selamat tahun baru 2012. Ya...tahun yang baru...mudah-mudahan tahun ini memberi semangat baru untuk meneruskan kehidupan. Alhamdulillah, Allah telah memanjangkan usia kita dalam meniti kehidupan hari-hari...sehinggalah kita diketemukan dengan tahun 2012 ini. Nampaknya agenda saya untuk hujung tahun ini banyak dengan aktiviti bersama keluarga dirumah sahaja...(hehe guna ayat sedap sket berbanding saya menggunakan "menghabiskan masa")...sebenarnya bertahun-tahun telah menyambut new year bersama rakan-rakan, mahupun keluarga terdekat, tapi pastinya saat itu tidak sama seperti dulu lagi...persekitaran berubah mahupun orang itu sendiri... Begitulah berakhir sebuah episode enjoy mengenjoy zaman muda remaja dulu (rasa mcm dh tua sgt plak dh). Apapun, kalau tidak kerana siapa kita di waktu itu, kita tidak ada seperti hari ini kan....kepada pelajar-pelajar saya pula yang telah menduduki SPM 2011 anda kini sudah tidak perlu ke sekolah lagi . Anda pula sudah 18 tahun, iaitu fasa selepas melalui zaman persekolahan . sekiranya anda datang ke sekolah untuk STPM nanti, pastinya anda juga digelar “Super Senior” (bukan super junior ~sory...sory~ ). Kepada pelajar saya di SMK DDS kelas 4 Lamda 2010...saya sentiasa doakan kejayaan anda yang sering bercita-cita tinggi itu ya...
Pada tahun ini 2012, terpaksa menjadi penyelaras SPM 2012 pula. Satu amanah yang cukup besar dan berat tanggungannya. Namun begitu, kepada pihak sekolah, saya akan berusaha sebaik mungkin. Terima kasih atas kepercayaan itu. Sepanjang mengawas SPM 2011 selama hampir 1 bulan yang telah lepas, saya berkesempatan mengambil dan merakam beberapa pixc kekusyukan pelajar menjawab SPM ini...Mereka adalah harapan sekolah, harapannya juga agar keputusan peperiksaan mereka nanti dapat melonjakkan lagi nama baik sekolah dan guru ...InsyaAllah....


tekun menjawb soalan peperiksaan.





Antara wajah-wajah pengawas SPM 2011...rakan sekerjaku dan juga ketua pengawas kami.


Bercerita mengenai usia pula...semestinya umur kian meningkat...tertangkap pula artikel dalam sebuah akhbar Berita Harian 31 Disember 2011 mengenai 10 lelaki perlu dijauhi...haha...tak tau kenapa...mungkin artikel itu ada menyatakan sang penulis berusaha mencari calon suami mithali namun belum berhasil lagi... dan statement yang paling saya suka adalah :

“Tahun ini, nak azam tak nak dah cari calon suami. Kalau ada, ada...Kalau tak da, tak apa...tunggu lagi....hehehe. lagipun tak mati kalau tak ada suami.”

Tapi betul juga kenyataanya, ini bukanlah bermaksud hendak melawan hukum tuhan atau ayat kecewa. Lagipun usia masih muda...belum la sampai tahap terdesak lagi. Cuma keadaan dan masyarakat disekeliling yang sering mendorong untuk berkahwin cepat...entah apa la yang mereka ini risaukan....



Sebab perkara simple seperti inilah yang menyebabkan golongan wanita bujang jadi tensen mahupun tertekan...


Ada juga yang bagi suggestion agar mandi bunga la,


makan secubit sirih junjung hantaran la dan macam-macam lagi.

Betul kita perlu berusaha tapi janganlah sampai boleh merosakkan akidah sendiri. Contohnya dari pembacaan-pembacaan saya mengenai salah satu produk aura-aura, naik-naik seri di pasaran ni (tak perlulah saya mentionkan nama produk tersebut). Terdapat seorang ustaz mengatakan ianya haram sama sekali. Ada juga yang melenting pada ustaz tersebut seolah-olah mengatakan ustaz itu takda ilmu yang cukup untuk berhujah. Saya sendiri taknak berpanjang lebar mengenai ini, pada saya, apabila kita was-was, lebih baik jangan guna terus kan? Begitu juga memakan secubit sireh yang diambil secara curi-curi tanpa pengetahuan orang ramai...dah terang lagi bersuluh...namanya pun mencuri, pastinyalah berdosa dan hukumnya dah jadi haram juga. Tapi tak perlulah tergesa-gesa, mendTakdiesak menggunakan jalan singkat seperti itu. Kita mesti yakin dan pasti Allah telah tentukan takdir kita...Ajal, maut, jodoh, pekerjaan mahupun tempat kita dikebumikan. Lagipun sepanjang tahun 2011 ini macam-macam kisah yang telah saya dengar melalui pengalaman rakan-rakan, pembacaan dan juga berita, ada yang sengsara menjadi isteri. Yerlah...nak pasangan, dapat pasangannya. Inginkan suami, ada suami tapi tak ubah macam hidup tak berlaki, derita sendiri. Ada yang hidup bersama, tapi asyik makan hati; makan, minum, pakai guna duit sendiri dan yang lebih teruk semua perbelanjaan anak-anak kena tanggung sorang-sorang pula.

Dalam kes macam ni, ada ke mak lang, mak cik, mak long yang beria suruh “kawin cepat-cepat” tu nak tolong?...haaa...jawablah. Hakikatnya, kitalah yang perlu mengingatkan diri kita sendiri, disamping kita perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan agama.

Saya sendiri pernah mengenali seorang rakan sekolah yang juga boleh dikategorikan soleh. Yerlah, namapun belajar di sekolah agama...Saya merasakan perkenalan ini cukup bermakna sekali kerana hidup diwarnakan dengan unsur-unsur nasihat dan agama. Tapi benarlah kata Al-Quran lelaki yang baik, jodohnya juga adalah untuk yang baik...saya pun rasa saya belum cukup baik untuk dia. Dan dia pula akan berkahwin dengan salah seorang rakan kelas saya juga....begitulah hakikatnya...lagipun mereka sememangnya serasi...seorang soleh manakala seorang lagi solehah...Namun apapun saya mendoakan kebahagiaan sahabat dan sahibah saya itu...semoga berkekalan hingga akhir hayat. Amin.

Pelik juga sebenarnya mana semua spesies calon suami mithali ni ye? Atau mungkin kerana nisbah wanita yang lebih banyak dari lelaki? Oleh itu, cabaran kaum hawa kini makin hebat, maka berhati-hatilah kaum hawa sekalian. Jadi disini, saya ingin berkongsi sedikit info yang diambil dari sumber berita harian yang juga diambil daripada Ensaiklopedia Petua Melayu Lama mengenai 10 LELAKI PERLU DIJAUHI:

1. Lelaki yang sering mengucapkan kata sayang tetapi tidak mahu atau tidak bersedia untuk menjalin hubungan yang lebih serius walaupun anda telah mengenalinya bertahun-tahun lamanya. Maksudnya anda bukan orang yang diinginkannya, mungkin juga bukan dalam kamus hidupnya.
2. Lelaki yang sentiasa menghubungi anda tanpa mengira waktu. Selalu mengeluarkan kata-kata manis, tetapi bila anda perlukannya dia langsung tidak muncul dan menyakitkan hati apabila banyak pula alasannya.
3. Lelaki yang selalu mengajak anda keluar hanya sebagai teman tapi mesra. Ibarat merpati dua sejoli. Tetapi, lelaki itu tidak terdetik ingin meletakkan anda dalam hatinya.Apa lagi, jangan buang masa dengan lelaki seperti ini.
4. Antara lain lelaki yang dah ada kekasih tapi tetap mahukan anda. Hanya memenuhi nafsunya.
5. Lelaki yang pandang hanya dirinya saja betul. Sering dimarahi, ditengking, kadangkala hal kecil sengaja dibesarkan.
6. Lelaki yang naif mementingkan diri sendiri
7. Lelaki yang tidak tahu kehendak dirinya.
8. Lelaki yang sentiasa mengganggu anda.
9. Lelaki yang suka memburukkan lelaki lain kerana cemburu. Ini sikap mengongkong.
10. Lelaki yang tidak dapat memberikan layanan yang betul kepada wanita.