BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Ahad, 24 Oktober 2010

Joint Program Sekolah

Bagus jugak sesekali merasa aktiviti lasak macam wall climbing, flying fox, jungle tracking dan banyak lagi. Rindunya saat-saat kegemilangan di UiTM dulu, gemilang ke???um...(thinking). Waktu belajar la peluang yang paling best sekali kalau kita nak menimba pengalaman-pengalaman seperti ini, sebab kita kene ingat pengalaman adalah guru yang paling terbaik dalam hidup kita.

Ketika menyertai KESATRIA NEGARA di UiTM waktu itu, pelbagai aktiviti terlibat...mungkin dikategorikan TERPAKSA. Mungkin pada waktu itu, macam-macam rungutan dok keluar, malas, tah ape-ape, menyusahkan aje, macam la aktiviti lain takde dan banyak lagi. Tapi sekurang-kurangnya aktiviti yang serba biasa bagi orang yang tidak biasa menjadi luar biasa...hurm?

Tetiba, teringat pula masa part 5 degree, ketika mula-mula terlibat incharge pelajar junior part 1 yang bertempat di Ayer Keroh Melaka dengan tema hijaunya...yelar Walk Nature katakan. Macam-macam ragam kawan-kawan yang tak bersepandapat dan tak bersetuju andai perkara yang dilakukan tidak menepati citarasa dan tidak berpuas hati. Member seperjuangan Ipin...kalau la dia masih ingat mesti dia akan ketawa saja mendengar. Cerita itu, biarlah bersemadi di ingatan mereka yang terlibat dan tak perlu lah dijaja merata. Sekarang dia dah jadi pun Pegawai Penerbitan kat UKM. Bukan la diingat untuk berdendam tapi biarlah diingat sebagai pengajaran untuk mematangkan diri sendiri, barulah dinamakan belajar dari pengalaman.

Bila tiba waktu bersukan pula, tidak disangka kami pelajar part 6 diiktiraf pula sebagai Senior yang paling sporting. Kami budak Art memang selalu dikategorikan sporting, tapi ada pulak yang paling sporting dikalangan mereka...nak tergelak juga mendengarnya.

Sabtu 23/10

Sebut pasal sporting ni, ada jugak manusia dalam dunia ni yang tak reti nak bergaul dengan orang disekeliling malah dengan rakan sekerja sendiri. Mungkin pada si lelaki perasan ini merasakan diri tu hebat sangat, dikerumuni oleh golongan wanita sehingga menerima gossip bercinta dengan pelajar. Mungkin sahaja...sudah pun dinamakan gosip...siapa pun boleh jadi seperti itu kalau ada yang membuka kata tanpa usul periksa...Cikgu oh Cikgu RECEIVE lah...


Bukit Kaya yang baru kami daki pada sabtu lalu sememangnya kaya dengan khazanah hutan yang masih tidak terusik lagi, boleh juga dipanggil hutan dara/bukit dara (boleh la kot). Mendaki bukit tersebut betul-betul menguji kesabaran dan menguji minda.



Bermula episode pertama hari sabtu sebelah pagi, pelajar mula belajar cara-cara memasang khemah di Taman Rekreasi Gua Sami. Para guru-guru yang baru pun sama terlibat memasang khemah jenis Dome Tent. Setelah berjalan dari sekolah menuju ke Bukit Kaya sebelah petang pula, bermulalah segmen penting dalam program pada hari tersebut. Batu yang tajam sepanjang track itu bagaikan stalactite dan stalagmite dalam gua, manakala dahan dan ranting pokok pula berada dikiri kanan atas mahupun dibawah trek. Mendaki bukit ibarat membuat wall climbing.

Bahu dan tangan sentiasa berpaut pada persekitaran yang selamat. Setiap langkah pula perlu berhati-hati, jika tidak mengundang bahaya jatuh kedalam jurang yang juram. Bukit pula ibarat 90˚ sudutnya. Dalam fikiran ni dah mula membuat keputusan untuk berpatah balik sahaja. Tetapi dah hampir setengah jalan, kalau patah balik pun masa yang terbuang dah ibarat seperti mendaki bukit. Berserah saja...tabahkan diri, kuatkan semangat teruskan perjalanan yang sememangnya berliku. Namun, apabila sampai di puncak, perasaan letih tadi terus terubat setelah melihat keseluruhan bandar yang sememangnya cantik dan indah. Subhanallah...Semua ini adalah kuasa Allah SWT. Ada hikmah disebalik penderitaan sepanjang jalan tadi...akhirnya dapat melihat Kebesaran Allah ini dengan mata kepala sendiri.
Kalau la tadi aku patah balik aiiii...rugi ni...aku tak kan dapat lihat sendiri. Namun, semua ini memang menguji diri...Syukurlah berjaya~ v(",)v

Setelah turun kembali semula ke kaki bukit, masing-masing bergambar kenangan. Lensa kamera SLR milik Ana Fadzlina yang aku pegang terus di snap setiap orang. Tapi tetiba ada seorang hamba Allah ni menggeleng kepala bagi isarat tanda tak nak ada dalam gambar...lerrrrr macam poyo sangat lah...bajet la tu...um...whatsoever, janji aku dan mereka heppy time tu...

end...

Ahad, 17 Oktober 2010

travel to Tjg Malim

At first, im not happy to attend convocation ceremony on 17/10/2010, venue UPSI. I dont knoe y, even this is my 3rd time convo isn't the issue(bnyk2 kali lg best)...cuma rasa jauh! but then im just thinking of my x-clasmates and they'll already posting at all around country in Malaysia especially Sabah and Sarawak. Tapi bila memikirkan rakan-rakan seperjuangan yang banyak support, banyak kenangan manis dan pahit, suka dan duka sepanjang di Proton City. As usual as art students life, we are so closed...friends is everything. its not just for happy moment. Its all about art and the process of learning which is enjoyable and joyfull time. Semangat terus berkobar-kobar, jiwa ni pun meronta-ronta untuk bertemu mereka di sana...entahkan bila lagi kita dpt bersua dan berkumpul ramai2 macamni, shared the story and experince as a teacher, the enviromental and sosialisme, the school birocracy, the acting of senior teachers, the students behaviorisme and so on...um...biasa la budaya kerja setiap tmpt lain caranya...kira this is last minutes desicion la, whatever, salam dikejauhan pada rakan-rakan yang berada di Sabah yang tak sempat nak balik ke Semenanjung seperti Salwati, Alan, Janah, Jenifer dan ramai lagi. Semoga kalian terus berjuang, sukses dan cemerlang untuk menjadi Guru Cemerlang yea! hehe...

Aku pandang kereta hijau tu, tak mungkin aku nak drive kereta....oh tidak! terasa mau terbang aje kesana...tp apakan daya ku, terbang dalam mimpi je la. Pergi dengan keretapi la. Senang, mudah dan yang penting JIMAT. Banyak betul dugaan nak dapatkan tiket keretapi yang satu tu, orang ramai la, server lambat la, last2 eletrik plak takder, ya ampun, sabar je la. Akhirnya, susah payah berbayar...cewah...aku berjaya juga membeli tiket keretapi setelah dua kali ke kaunter KTM.

train dah sampai...


Sampai di Tanjong Malim pun masih pagi lagi. Mata ni mengantuk sangat. Nasib baik abg KTM tu kejut kan, kalau tidak, mau ke KL aku jawabnya. Terima kasih abang KTM! (sejak bile abg KTM banyak muda2 ni...ehem...ehem...) Jgn teruja sgt la...

Dalam kesamaran tu, aku terus menuju ke Blok B Kolej Za'ba, terima kasih yang teramat sangat buat sahibahku, Nurul Hannan yang masih belajar di semester 3, ISMP Pend. Islam. Kalau tak kerana kau, tak tau la mana aku nak merempat. Jasamu dikenang selalu.

tumpang kat KZ...time kasih sgt2 Hanan

its show time...konvokesyen ke 12 UPSI

Okestra Trouble is a friend sblm DPLI-PSV naik pentas...Mantooopppp!


br je td budak2 kita dok havoc...kak nisa jgn la sedey....

ape lagi....posing laaa

huhu...jap lg nak balik dah ni kawan2...

balik kg....dah sampai Aloq Staq. Mood return to normal like before...sekolah...sekolah...sekolah

Rabu, 6 Oktober 2010

Spam call from number +876332555

Waktu dok menunggu kelas untuk mengajar dlm 12.50pm tadi tetiba dpt call dari no +876332555. Pelik plak, at 1st i think this is call from china or what???... terdengar suara pompuan nangis teresak-esak dan ckp mandarin...then saya terus end up the call...menakutkan je!!...then i try search this number from internet, badly ader ramai jgk org lain terkena...um now im thinking, what is the motive the caller make this call???

saya ader jgk quote blogger yang had a same story like me from www.anthonyleongdiary.blogspot.com

"The caller was a lady crying away badly and started calling me Mummy.
She spoke in Mandarin and... Kept on crying and calling Mummy... telling me she is in pain, very pain and someone is hitting her badly...

At first I was answered " huh" to her... then she repeated the same sentences and immediately I hang up the call.

Goodness gracious... OK, someone trying to scare me into thinking that my daughter is in their custody and probably thinking they will get something from me. Maybe they didn't know their phone number will be displayed at the phone as well? Could be dangerous or a waste of time...could also create anxiety in parents.

But the main thing is, I don't have any kid yet!!!!!!!!!!!

Isnin, 4 Oktober 2010

TIADA MAAF BAGIMU