BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Follow me

Ahad, 27 Jun 2010

Terima kasih sahabat.

Kepada sahabatku teristimewa:

Teruja aku pada kata-kata Imam Al-Ghazali yang mulia:

"Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya"Ku harap mekar di hati,Agar persahabatan suci ini,Kan terus mantap,Menjadi syafaat,Terukir indah di pintu Jannah.~..

Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal, Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..

~KETIKA SATU PINTU KEBAHAGIAAN TERTUTUP, PINTU LAIN DIBUKAKAN.TAPI SERINGKALI KITA TERPAKU TERLALU LAMA PADA PINTU YANG TERTUTUP SEHINGGA TIDAK MELIHAT PINTU LAIN YANG DIBUKAKAN BAGI KITA.

"selemah-lemah manusia ialah org yg tidak boleh mencari sahabat Dan orang yg lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yang telah dicari" -Saidina Ali-

Jangan Berkawan dengan orang yang tamak kerana pada zahirnya ia ingin membahagiakanmu tetapi hakikatnya dia akan mencelakanmu,Jauhilah berteman dengan pembobong kerana ia boleh menjadikan orang yang dekat lari daripadamu dan sebaliknya,Janganlah berkawan dengan orang yang bakhli kerana ia akan melupaimu di waktu kamu sangat memerlukan dan jauhilah bersahabat dengan orang yang suka berbuat jahat kerana ia tidak malu unutk menjualmu dengan harga yang sangat murah.Saidina Ali bin Abi Thalib"

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar,Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan,Sahabat sejati menjadi pendorang impian,Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan ALLAH

"Sahabat umpama pohon yang berbuahKadangkala memberi nikmatkadangkala memberi peringatan

"Persahabatan itu seperti tangan dengan mata,Saat tangan terluka mata menangis,Saat mata menangis tangan menghapusnya...."

Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang.Prsahabatan adalah anugerah...yang membuat kita tertawa...menangis...memberi...menerima....DAN...yang paling penting ia membuat kita menghargai HIDUP kita.

"sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada di sisimu ketika kamu memerlukan sokongan walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menyeronokkan.

"Andai saat itu kau mengingati ALLAH,dan di setiap saat itu juga aku teringatkan ALLAH,Bermakna waktu itu kita telah menjadi satu,Kerana mencintai ALLAH yang satu..._saLamSahAbaT_

Jika hari ini diriku terlalu gembira dengan duniawi, sedarkanlah aku dengan amaran Allah. Jika aku bersedih, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika antara kita ada tembok memisahkan leraikan ia dengan ukhwah dan jika pernah hatimu terluka lantaran sikapku luahkanlah agar aku berubah. Namun satu pintaku, berjanjilah..ukhwah kita untuk selamanya.

Wahai pendidik...wahai penuntut ilmu...

Kepada Seorang Guru:


Sesungguhnya kata-kata yang benar, yang terbit dari lubuk hati akan sampai ke lubuk hati pula. Sebaliknya kata-kata penuh kedustaan yang keluar dari lidah, hanya berlegar di sekitar lidah, tidak akan sampai masuk ke telinga apatah lagi ke hati.

Bukankan engkau tahu, jika ada seorang sahaja yang mendapat petunjuk melaluimu itu lebih baik dari segala nikmat keduniaan? Maka tingkatkanlah selalu ketakwaan, kerana para remaja dan anak muda menjadikanmu suri teladan dan ikutan.

masih terngiang kata-kata Dr. Suhaimi Ahmad kepada aku:
" U ADALAH SELEBRITI DI DALAM KELAS. 40 PASANG MATA MELIHAT U DARI HUJUNG KAKI KE HUJUNG RAMBUT. TERPULANG KEPADA U UNTUK MEMBENTUK MEREKA. TERPULANG KEPADA U BAGAIMANAKAH CARA MENARIK PERHATIAN MEREKA? DAN... GURU ADALAH SEGALA-GALANYA....."

Kepada Seorang Murid:



Dipetik dari Dr. Aidh Abdullah al-Qarni (2005). Menjadi Manusia Terindah Dalam Cinta dan Cita Islami. Jakarta: Sahara Publishers, h. 134,136

Sungguh engkau sangat tepat, ketika engkau memilih jalan ilmu bererti engkau telah memilih jalan syurga. Dan engkau, wahai penuntut ilmu… Allah telah persiapkan engkau dengan segala kemampuan yang engkau miliki, Allah Taala telah mempermudah jalanmu, maka tempuhilah jalan terdekat menuju syurga ini. Apabila engkau ingin memelihara ilmu yang engkau dapatkan, maka peliharalah (syariat) Allah nescaya Allah akan menjagamu.

“Dan bertakwalah kepada Allah, maka Allah akan mengajarimu”. Al-Baqarah (2):282

Selasa, 22 Jun 2010

Long journey to Pantai Merdeka and family day...

My long time journey from Selatan to KL (IMR) by following Anan's car and stop at Tanjong Malim was take about 4 hours. After Solat Jumaat i was meet by accidentally with my lovely lecturer Dr. Suhaimi Ahmad on his room (UPSI) because I want to submit my RPH book. I feel so happy to this unexpected planning (actually i wish to see my lecturer on next day). Then I'm going to Trolak to meet Mak Lang and Pak Lang and decided to stay for 1 night. Feel happy again, i'm going to freshers waterfall nearby with Angah Wani, Mak Lang, Abg Wan, Nasrul and Idin.
my cute cousin Angah Wani was here looking for us...ape tgk-tgk!!!

After solat Asar, I drive carefully following Pak Lang and family and it take around 20 minutes to Hot Spring Sg. Klah, Perak Darul Ridzuan.

Here...magrib view...nampak gelap picture ni taken by Angah Wani on Idin's handfone camera


At the end, we went to diner at restaurant, feel like in celebration something special (ye la sangat) all of them order their menu like Udang Goreng tepung, Nasi goreng Paprik, western menu, satay dan banyak lagi and..........my menu is Ko-teow Kungfu, soooo delicious. Then, going back early and tomorrow i need continue my journey to Pantai Merdeka, Kedah Darul Aman. Here we come.....